maandag 12 juli 2021

KOERS

 De wielergekte rond het WK sloeg ook toe op onze school! Overal kwamen meer en meer voorwerpen en activiteiten naar boven die te maken hebben met de koers. We gingen er dan ook volop mee aan de slag met de hele school. Er was een koerswandeling met weetjes over de koers en Jempi, we organiseerden ons Koerscafé op de speelplaats, we kregen de koersbus op bezoek op school en ook in de klas leerden en speelden we voor de rest van het schooljaar over wielrennen. 

De eerste dag van het thema stond Kikker met zijn koersfiets al meteen klaar in de kring. Zo konden we meteen een koersfiets gaan waarnemen. Hoe ziet een koersfiets eruit? Wat heeft de fiets wel/niet in vergelijking met een gewone stadsfiets? Meteen kwam de volgende vraag naar boven: waarom heeft een koersfiets zo'n dunnen banden? Enkele kleuters vroegen het eens thuis bij ouders die ook gaan wielrennen. 



Tijdens het hoekenwerk konden de kleuters de kaartjes met fietsonderdelen met plakband op de juiste plaats op de fiets hangen. Zo ontdekten ze ook onderdelen die een koersfiets niet heeft zoals een voor- en achterlicht, een bagagedrager, een fietsbel, ...

In de techniekhoek gingen de kleuters deze keer knutselen. Op een stuk karton kon met rietjes en dopjes een fiets nagemaakt worden. Ze moesten de rietjes op maat knippen en konden met behulp van een getekend voorbeeld een fiets namaken.

We gingen ondertussen ook verder met het werkje voor Vaderdag. Elke kleuter kwam aan de bruine tafel zijn/haar fluojasje stempelen in fluoverf met een wattenstaafje.



Aan de knutseltafel moesten de kleuters op hun eerder gekleefd blad met krantenpapier met zwarte verf een fiets schilderen. Voor ze dit deden oefenden we eerst de vorm van de fiets eens met potlood op een kleiner blad.

Aan de oranje tafel was er voor de ijverige kleuters een 'boekje' met speelwerkblaadjes in het thema.

Aan de lettertafel konden de woorden van op de woordkaarten nageschreven worden op een schrijfbordje.

In de boekenhoek waren boeken/verhalen te vinden over papa's maar ook over fietsen natuurlijk.


We probeerden al even de kinderkoersfietsen uit in de tuin voor we ze gingen gebruiken op de speelplaats.


Het was zo'n mooi en warm weer dus speelden we vaak in de tuin tijdens de namiddag. Eendjes vissen hoorde daar ook bij!






Eens het gestempelde fluojasje droog was, werd het uitgeknipt en op een wit blad gekleefd. Dan moesten de kleuters er zelf de armen en benen aan tekenen van hun papa.

En toen was daar de koersbus! Stefanie, de mevrouw van de koersbus, kwam eerst langs in de klas om al heel wat te vertellen over wielrennen. We kregen allemaal een koersklakske (petje) met onze naam erop. Zo kon Stefanie ons gemakkelijk aanspreken en zagen we er ook al meer uit als een echte wielrenner.







Ze vertelde ons onder andere over hoe een koerswedstrijd verloopt en hoe Jempi zijn wedstrijden won. Ze vertelde ook over het project waarbij we een koershoofd moesten maken met onze klas.

Een echte winnaar van een koerswedstrijd krijgt ook een beker dat hij dan hoog in de lucht steekt. We gaven de beker door in de kring en de kleuters konden even doen alsof ze ook een echte winnaar zijn!












En dan op stap naar de koersbus op de speelplaats ...



De bus was heel mooi ingericht met allerlei koersspullen. We gaven onze ogen de kost boven en naast ons. Overal was wel iets te zien.







Stefanie gaf de kleuters even wat uitleg over de bedoeling van de koersbus en wat je er allemaal kan van leren. Dan gingen we in 2 groepjes de bus verkennen.


We konden ook piepen in de lades met allerlei belangrijke spullen over de koers zoals truitjes, foto's, medailles, ...



Er werd even nog wat meer verteld over wie Jempi was. Hij ging als kleine jongen ook naar de Spanjeschool!

Daarna gingen we terug spelen in de klas. Aan de bruine tafel kon een mandala gemaakt worden met kleine materialen in een klein hoepeltje.

We tekenden ook nog als laatste keer een kindje. Deze keer op bezoek in letterland, het land van de letterdief.

Aan de timmertafel kon een ronde vorm getimmerd worden met nagels. Daarna gingen we de nagels met elkaar verbinden door er wol rond te draaien.

Even een fotoshoot voor de Vaderdagwerkjes!






















De kleuters gingen hier op zoek naar de letters van de woordkaarten. Dit deden ze door telkens de muntjes uit het vakje te halen en te kijken of die letter in het woord zat of niet. Zo ja, dan werd het muntje in de doos gedaan zodat je de letter kon blijven zien. Zo niet, dan werd de letter weer verstopt door het muntje.




Gust volgde het stappenplan en het lukte hem om een heel mooie fiets te tekenen. Knap!

Om de school nog meer in het koersthema te versieren mochten de kleuters t-shirtjes versieren. Daarmee maakten we dan een lange slinger en hingen dit op op de speelplaats.



De laatste maanden hielden de kleuters enorm van het 'verbouwen' van de poppenhoek. Deze keer hadden ze dit opnieuw gedaan. Ze zorgden voor een gezellig en knus hoekje met een deken en knuffels.



Met de kleuterjuffen bedachten we ook een leuk fietsparcours. Daarin zaten verschillende leuke elementen zoals een verkeerslicht, een zebrapad, een park met parking voor de fietsen, een rondpunt, slalom tussen kegels, over planken (een brugje) rijden, ...








Aan de slag voor het koershoofd! Wat was het nogal vies om de reuzeballon in te smeren met behangerslijm!


Tijdens het buiten spelen maakten we tekeningen op de speelplaats met water.





Er kon ook een masker gemaakt worden van Jempi.


Tijdens de laatste week kwam er nog een nieuw spelletje in de klas voor wie dit graag eens wou proberen. Er werd een kaart omgedraaid met een woord op. Om het eerst moest elke kleuter hetzelfde woord proberen na te maken met de dobbelstenen met letters. De eerste die klaar is mocht op het belletje drukken en de kaart bij zich nemen als punt.

Na 6 lagen krantenpapier en behangerslijm konden we eindelijk beginnen schilderen!

In de letterkast vonden we nog blaadjes met letters op. De kleuters mochten hier vrij mee aan de slag. Jolien en Alice prikten de letters uit en maakten hiermee hun naam na.

Als aanbod van het wielermuseum konden we zelf een trofee gaan maken met verschillende onderdelen van bekers.


We gingen ook experimenterend schilderen met een fietshelm op ons hoofd waaraan een schilderborstel bevestigd werd. Dit was niet gemakkelijk!



Even alle trofeeën tentoon stellen in de kring.



En dan moesten we ook nog onze diplomahoedjes maken! Elke kleuter kwam langs om in 1 kleur zijn/haar naam te stempelen.


We gaven ons koershoofd krulhaar en een pet.


Zoals elk jaar werden we door de ouderraad getrakteerd op ijsjes. Njammie!



We maakten ook nog een cadeau voor juf Rita die nu op pensioen is. Elke kleuter maakte een tekening van Kikker en/of van juf Rita. Dit bundelden we samen in een boekje van onze klas.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

DIPLOMA-UITREIKING

 Onze kleuters van de 3de kleuterklas werden tijdens de laatste schooldag ook nog even in de kijker gezet. Zij hadden namelijk hun laatste d...