maandag 17 mei 2021

Thema 'de ruimte' en thema 'de bakker' met juf Fien

 

Hallo allemaal

 

Het is hier juf Fien. Ik wil jullie via deze weg op de hoogte brengen van de afgelopen vier fantastische weken in de klas van juf Anouk. Het was voor mij wel een speciale periode, want dit was mijn allerlaatste stageperiode als student. Vanaf september hoop ik in het werkveld te kunnen beginnen.

Tijdens mijn stageperiode hebben we in de klas geleerd over het thema ‘de ruimte’ en thema ‘de bakker’. De kleuters waren heel enthousiast en dit is dan ook zeer duidelijk te zien aan de foto’s die ik nam doorheen de weken. Ik hoop dat de kinderen genoten hebben van mijn komst in de klas, dat ze de activiteiten positief ervaren hebben en dat ze veel bijgeleerd hebben. Ik kan alvast vertellen dat ik klas enorm hard zal missen. Deze laatste en meteen ook langste periode in mijn opleiding, heeft ervoor gezorgd dat ik een band kon opbouwen met de kinderen. Ik kijk met een heel warm, blij en positief gevoel terug naar deze periode.

Ik hoop dat ik jullie, ouder(s)/verantwoordelijke, heb kunnen verrassen met leuke werkjes, liedjes, versjes, het Moederdag geschenkje, het aanbod van spelmateriaal… Hopelijk zijn de berichtjes, die jullie van mij mochten ontvangen, op tijd en ook duidelijk overgekomen.

Gelukkig zit het er voor mij nog niet helemaal op. De kleuters zullen mij deze week (17/05 – 21/05) nog vaak zien in- en rond de schoolgebouwen, maar niet meer in de klas. Op school werk ik nog aan een aantal opdrachten voor de hogeschool VIVES Brugge. Ik hoef dus nog niet definitief afscheid te nemen van de klasgroep. Oef, want daar ben ik niet goed in… J

 

Ik wens jullie veel kijk- en leesplezier!

Dank jullie wel voor deze fantastische weken! Ik zal jullie missen.

 

Met vriendelijke groeten

 

Juf Fien



Om een echte astronaut te kunnen zijn, moesten we natuurlijk weten wat een astronaut aandoet van kledij als hij naar de ruimte gaat. Wie wil, kon zich verkleden in een echte astronaut. Wat was het fijn om zo stoer te zijn!



Iedereen maakte kennis met een nieuwe hoek in de klas. In de paarse hoek, plaatste juf Fien een lichttafel. Door de verschillende leuke lichtjes in de tafel, werden de werkjes op de tafel mooi belicht. Het gaf een leuk effect. Wie dit wou, kon met geometrische figuren een raket, een ster, een planeet… namaken a.d.h.v. patroonkaarten. We mochten natuurlijk ook een eigen creatie bedenken.


In de letterhoek oefenden we onze pincetgreep terwijl we de woordkaarten van thema ‘de ruimte’ probeerden na te leggen onder de prent. Met behulp van letterstempels hebben we ook de woorden op de woordkaarten proberen na te stempelen (woordherkenning).

 

Doorheen het thema ‘de ruimte’ leerden we een themalied en een versje. Door het veel te herhalen konden we het liedje en het versje uit ons hoofd zonder bijhorende prenten opzeggen. Telkens we naar huis gingen, begonnen we het in de esplanade spontaan te zingen of het versje op te zeggen. Wat hadden we plezier! Hoe luider, hoe beter! Zolang de andere derde kleuterklas maar met vol bewondering naar ons keek! De tekening onder ons getypte liedje of versje, mochten we inkleuren en kregen we na het thema mee naar huis.

Kijk eens, wat een goede astronauten wij wel kunnen zijn! We weten hoe een raket eruit ziet en konden dit maken op een spijkerplankje met loombandjes en een pincet. We kregen patroonkaarten die we konden namaken of we mochten onze eigen fantasie de vrije loop laten gaan.

Op de prikmatjes konden we een tekening op de stippenlijnen uitprikken en daarna inkleuren. 

We leerden wat een sterrenbeeld is. De sterren worden verbonden door (denkbeeldige) lijnen en dan krijg je een sterrenbeeld. Elke maand van het jaar kreeg een sterrenbeeld toegewezen. Door de juiste kleur duimspijker op de juiste ster te plaatsen, creëerden we het sterrenbeeld. Wie wou mocht ook duimspijkers prikken op de lijnen die de sterren met elkaar verbonden. Er waren ook kleurloze sterrenbeelden die we zelf met de duimspijkers een kleur mochten geven.



De themahoek ‘het ruimtestation’ in de klas, was de populairste hoek in de klas. Juf Fien maakte een raket uit hout waar we in mochten spelen. In de raket konden we de sterren tellen, we konden de raket besturen en de verschillende planeten bekijken. Onze raket had zelf een lichtgevende sterrenhemel wanneer we naar boven keken! We leerden met de computer werken, een raket herstellen en de lancering uitvoeren. 

In de huisjeshoek (poppenhoek) konden we gaan slapen in een pyjama van de ruimte. Zo konden we dromen van alle sterren, de planeten, de maan, de zon… en onze eigen reis in een raket naar de ruimte.

In de boekenhoek konden we een boekje of prent in het thema ‘de ruimte’ bekijken terwijl we onder de sterrenhemel lagen. Wat was dit gezellig!

Aan de puzzeltafel hebben we puzzels kunnen maken in het thema.

Soms werd de puzzeltafel omgetoverd tot een ruimtetafel. Op de ruimtetafel konden we met ruimtevoertuigen en astronauten spelen.

In de ontdektafel hebben we een raket kunnen lanceren. We konden er ook ons eigen planeetstelsel maken en rondrijden om de maan met een maanwagen.



Wat waren we trots op onze eigen gemaakte raket! Dit moest vastgelegd worden met de camera!

In de gang konden we op het krijtbord door middel van patroonkaarten de raket de ruimte insturen naar de maan, naar de zon, naar de planeet Jupiter… We mochten ook zelf onze eigen raket tekenen.




Wie wil kon zijn eigen ruimtehelm maken. Het was veel werk, maar het is ons gelukt! Net als echte astronauten hebben we ons uiterste best gedaan!


Een raket versieren met crêpepapier was voor ons geen probleem!



In de voormiddag konden we elk in ons eigen bundeltje verder oefenen om een goeie astronaut te worden. Juf Fien maakte voor ons een bundeltje met speelwerkbladen. Soms hebben we goed moeten denken, maar dit hoort erbij! Een astronaut moet natuurlijk ook goed nadenken voor hij iets uitvoert!
We voelden ons wel al heel groot wanneer we een blaadje mochten maken.

Op de tablets die juf Fien meebracht, konden we puzzels maken van een ster, de maan, de ruimte, een astronaut… We mochten ook tekeningen kleuren op de tablet.

Uit een boekje dat juf Fien voorlas (André het astronautje – Hoe word je astronaut? Van André Kuipers) hebben we gehoord dat een astronaut veel moet sporten om naar de ruimte te kunnen gaan. Dat deden wij natuurlijk ook! We hebben veel gesport om fit en sterk te worden.


In de voormiddag konden we ook genieten van een begeleid aanbod bij juf Fien. We hebben met een bee-bot leren werken en speelden een spel dat juf Fien zelf maakte.

Naast deze foto’s deden we nog heel wat leuke dingen! Het wordt te lang om dit allemaal uit te schrijven. We zouden anders een dik boek moeten lezen! 

Het thema werd afgesloten met een astronautendiploma. 

Als trotse astronauten vlogen we over naar het volgend thema, namelijk ‘de bakker’. We hebben in de klas 8 dagen over dit thema geleerd. Het was heel kort omdat we ook vaak bezig zijn geweest rond Moederdag. Onze lieve mama’s moesten natuurlijk eens in de bloemetjes gezet worden hé… Oei nee, juf Fien. We zetten onze mama niet in de bloemetjes, maar ze krijgen een lekkere taart natuurlijk! J


Om het thema ‘de bakker’ te starten, gingen we normaal gezien samen naar een bakkerij wandelen. Jammer genoeg liet covid-19 dit niet toe. Juf Fien heeft de afspraak met de bakker moeten afzeggen. De bakker vond dit zelf heel jammer, dus hij gaf voor al deze topbakkers in de klas een zakje snoep mee! Zo konden we thuis lekker genieten en terugdenken aan de bakker die we een bezoek zouden brengen. Aan onze gezichtjes te zien, waren we allemaal heel blij met ons zakje!

In plaats dat we proefden van brood uit de bakkerij die we gewoon zijn, hebben we mogen proeven van Turks brood uit een Turkse bakkerij! Het was heerlijk! Twee Turkse broden aten we gezellig met iedereen samen op. Het was heel lekker. Juf Fien had er beter drie meegebracht in plaats van twee! J

Om het thema te leren kennen, konden we in kleine groepjes bij juf Fien enkele korte spelletjes spelen.

In de boekenhoek lagen heel wat boekjes van de bakkerij.

In de ontdektafel hebben we leren ons eigen brood maken. We konden met maatbekers de juiste hoeveelheden afwegen en het brood bakken in verschillende vormpjes. Wie dit wou, kon ook boterkoeken, taarten… maken.





De bakkerij in de klas verkocht verschillende soorten broden, lekkere taarten, croissants… De vriendjes die in de huisjeshoek (poppenhoek) speelden konden van een lekker ontbijt of dessert genieten.

Juf Fien bracht Playmobil mee in thema ‘de bakker’. Wat was dit leuk om onze eigen bakkerij samen te stellen zoals we zelf wilden!

Tijdens het fruitmoment las juf Fien het verhaal van ‘Haas wil worteltjestaart’ voor van Annemarie Bon. In de namiddag konden we het verhaal naspelen met verschillende figuren die in het verhaal voorkwamen. Juf Fien maakte ze in zoutdeeg.

In de letterhoek konden we de themawoorden namaken met wasknijpers op spijkerplankjes. Op elke wasknijper stond een letter. Zoeken maar!


Voor de mama’s maakten we een lekkere taart. Op Moederdag mogen ze wel eens goed verwend worden voor alles wat ze voor ons doen. Het spreekwoord luidt: ‘de liefde gaat door de maag’. Ik hoop dat alle mama’s blij waren met hun lekkere taart van hun dochter of zoon en dat ze zelf verder kunnen bakken (met hun kleuter) uit het mama-receptenboek.

Voor het eindwerk van juf Fien speelden we af en toe eens een muzikaal spelletje. Voor ons waren dit nieuwe spelletjes die we nog nooit gespeeld hadden.

In de turnles hebben we heel veel bewogen, allemaal in thema ‘de bakker’. We hebben zelf brood op ons hoofd gedragen zoals sommige mensen dit in andere landen doen (met een schaal of kom).









Jammer genoeg kon de schoolreis niet doorgaan door covid-19. We hebben er toch een leuke dag proberen van te maken. In de voormiddag konden we in kleine groepjes via een doorschuifsysteem genieten van enkele leuke workshops. In de namiddag hebben we gewandeld naar twee speeltuinen. Onder weg hebben we ook nog eens gestopt bij de slagerij Pascal en Patsy, de ouders van juf Fien. Daar kregen we allemaal een lekker schelletje. Iedereen kreeg een schelletje hespenworst. Lowie kreeg een schelletje glutenvrije salami en Khalid een schelletje kalfsvlees. Lekker dat dit was! We hebben de ouders van juf Fien bedankt met een zelfgemaakt werkje. Dit hangt nu uit in de slagerij.


 Met zoutdeeg konden we onze eigen gebakjes, taarten en broden maken. Alles werd gebakken in de oven.


Om het thema af te sluiten, maakten we glutenvrije koekjes. Ze waren heel lekker!

De poëziedoos was het einde van elke dag. In elk zakje of doosje zat een stukje poëzie. Elke avond mocht één iemand een zakje of doosje kiezen. Juf Fien las dit voor. Wanneer we eens geen tijd meer hadden om de poëziedoos uit te halen, kreeg juf Fien wel 10 keer de vraag: ‘En de poëziedoos dan?’












































































1 opmerking:

  1. Merci Juf Fien, Het zag er superleuk uit allemaal, Alice heeft zich alvast geamuseerd 😊

    BeantwoordenVerwijderen

DIPLOMA-UITREIKING

 Onze kleuters van de 3de kleuterklas werden tijdens de laatste schooldag ook nog even in de kijker gezet. Zij hadden namelijk hun laatste d...