zaterdag 13 maart 2021

KLINKT ALS MUZIEK IN DE OREN

 Ik en juf Steffie waren in onze nopjes want we gingen aan de slag met het thema muziek voor 3 weken! Ook de kleuters deelden ons enthousiasme want samen met muziek kan je heel veel plezier maken.

Samen met dit thema zijn we in de klas ook gestart met contractwerk. Wat betekent dit concreet? 's Morgens stappen we met de kleuters in onze 'werkjestrein' en gaat elke kleuter in een hoekje een werkje of een opdracht maken. Als ze klaar zijn met die opdracht kunnen ze dan nog even iets kiezen uit het basisaanbod van die hoek tot het opruimtijd is. Tijdens de namiddag gaan we niet meer 'werken' maar spelen. Altijd, ook al was een kleuter nog niet klaar met zijn werkje of opdracht tijdens de voormiddag. De volgende dag kan er dan aan verder gewerkt worden. 

Aan de knutseltafel kon met de werkjestrein een muziekinstrumentje gemaakt worden: een tokkeldoos. Hiervoor kregen de kleuters een stappenplan zodat ze zoveel mogelijk zelfstandig aan de slag konden.

Aan de spelletjestafel konden kleuters kaartjes samen zoeken. Elke muzikant kon gelinkt worden aan een kaartje met een detailafbeelding van hun instrument. Deze kaartjes kunnen ook gebruikt worden als memoryspel.

Er was ook een muziekhoek in de klas waar elke voormiddag naar hartenlust kond gemusiceerd worden!

Bij de werkjestrein hoort de puzzeltafel natuurlijk ook.

Aan de ontdektafel konden de kleuters de eerste week hun creativiteit volledig loslaten door voorwerpen te zoeken waarmee ze 'muziek' konden maken. Dit mochten geen muziekinstrumenten zijn maar gewoon spullen die ze vonden in de klas.

De boekenhoek werd wat uitgebreidt naar de eerste-leerjaar-hoek. 1 kleuter speelt de juf/meester en de andere 2 kindjes zijn de leerlingen.

Aan het krijtbord kon via een stappenplan geleerd worden om een muzieknoot te tekenen of een notenbalk.

Enkele foto's van de buitenspeeldag tijdens dit thema ...










In de kring deden we een tekenoefening op muziek: als de muziek stil klonk moesten ze hun potlood in de lucht steken, als de muziek luid klonk mochten ze tekenen. De 2de tekenoefening ging zo: bij stille muziek moesten ze stipjes tekenen, bij luide muziek moesten ze strepen tekenen.



In de letterhoek zal nu af en toe ook aanbod zijn van enkele werkblaadjes. Alice en Jolien maken hier een werkje waarbij ze noten moeten kleuren volgens de plaats waar ze staan op de notenbalk.





Jammer genoeg konden we geen ouders vragen naar school om hun muziekinstrument voor te stellen en te demonstreren. Gelukkig konden we beroep doen op enkele collega's die wel mochten langskomen. Onze eerste bezoeker was juf Nathalie met haar klarinet.







Aan de bruine tafel maakten de kleuters, zonder voorbeeldkaart, muzieknoten met de steekparels.

Appels smullen ! Tijdens het thema van Sneeuwwitje was er geen tijd meer voor deze activiteit maar ik wou dit toch nog graag doen met de kleuters. Vandaar deze activiteit om 3 verschillende soorten appels te bekijken en te proeven.





We gingen samen muziek maken in de kring. We oefenden het tikken op ritme. Daarbij leerden de kleuters ook al de notaties 'ta' en 'titi' tikken of klappen.



Bij muziek ervaren we ook gevoelens. Vandaar een activiteit waarbij de kleuters met de ogen dicht moesten luisteren naar de muziek. Als de muziek stopte mochten de ogen open en wou ik aan hun gezichtsuitdrukking zien of ze er boos, bang, blij of verdrietig van werden.

Aan de muziektafel kon tijdens de tweede en derde week muziek gemaakt worden met het flessenspel. Hiervoor kregen ze korte partituren van kinderliedjes met dezelfde kleuren als de flessen.

Opnieuw een werkblaadje aan de lettertafel: gitaren overtekenen en tellen.

Aan de bruine tafel gingen we ook knippen en plakken. De kleuters moesten de afbeelding van de xylofoon opvullen met stroken gekleurd papier naar de juiste lengte.




Aan de spelletjestafel konden figuren nagemaakt worden met voorbeeldkaarten.


Tijdens een stil momentje gingen we op stap naar Pasen. Hierbij hoort een liedje waarin we dit zingen en uitbeelden. Zo gingen sommige kleuters samen op stap in de kring.




Na het spelen/werken in de hoeken werd er dikwijls tijd gemaakt om te tonen aan de andere kleuters wat ze hadden gemaakt/gedaan/gecomponeerd.


Aan de muziektafel werden zelf muzieknoten getekend en geklapt als ritme.




Alice toonde dit heel mooi voor in de kring met een muziekinstrumentje.



Ook de verschillende muziekgenres kwamen aan bod. Ik liet hen verschillende genres horen en wou aan het gebaar met hun duim kunnen zien of ze het mooi vonden of niet.


Tijdens week 2 kon een ander muziekinstrumentje met stappenplan gemaakt worden.


Ook juf Marieke kwam op bezoek. Zij bracht haar accordeon mee.






Met plasticine plaatsten we zelf 'noten' op de notenbalk. Aan het symbool op de opdrachtkaart konden de kleuters zien of ze hetzelfde moesten maken op hun lege notenbalk of iets helemaal anders dan het voorbeeld.

Aan de oranje tafel maakten we een instrumentensudoku.

In de letterhoek gingen we nu schrijven en tekenen. Tussen de woordkaarten zochten de kleuters ofwel dezelfde prent ofwel hetzelfde woord en moesten dan ofwel het woord dat erbij hoort ofwel de afbeelding dat erbij hoort er zelf bij schrijven of tekenen.

Aan de knutseltafel kon vrij een instrument geschilderd worden.

Met plasticine gingen Mats en Mats een instrument namaken van op de opdrachtkaartjes. 

Onze laatste bezoekers met een instrument waren de eigen juffen van de 3de kleuterklassen. Juf Steffie bracht haar trombone mee. Ik bracht mijn micro mee want mijn instrument zit in mijn lichaam. Zo konden de kleuters dit alles ontdekken en luisteren naar een liedje dat we samen brachten.



In de kring ontdekten we dat er hoge en lage noten bestaan en waar die ook staan op de notenbalk. In het dak van het huis of beneden in het huis. Zo gingen we samen hoge en lage noten zingen.

We mochten ook even het keyboard uit juf Steffie haar klas gebruiken om op te spelen. Daarbij hoorde ook de kleurenpartituur van ons themaliedje dat de kleuters konden leren spelen.


Samen met de koning en juf Rita oefenen de kleuters de pengreep in. Pas op: de kleuters mochten enkel hun duim en wijsvinger gebruiken van hun voorkeurshand. Ze waren heel geconcentreerd bezig !















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

DIPLOMA-UITREIKING

 Onze kleuters van de 3de kleuterklas werden tijdens de laatste schooldag ook nog even in de kijker gezet. Zij hadden namelijk hun laatste d...