woensdag 18 maart 2020

SUPERHELDEN

Van de fabeldieren gingen we meteen over naar het thema Superhelden. Met de meerderheid van de school werd er via een stemming gekozen voor Superhelden als carnavalsthema dus konden we niet anders dan hierin mee te gaan met de klaswerking ook. En dat vonden de kleuters zeker niet erg !

Om te beginnen moesten we natuurlijk een transformeermachine ineen knutselen om net zoals Mega Mindy in een superheld te veranderen! 




In de letterhoek was er een aanbod van verschillende opdrachten naar letters en schrijfmotoriek. Hier zie je Emma een masker tekenen rond de grote ogen met verschillende kleuren. Daarvoor moet ze vloeiend een liggende acht tekenen. Isolde maakt een kleuropdracht met codes van de letter S.



Na zich in de verkleedhoek te hebben getransformeerd in de machine in een superheld kunnen ze gaan trainen in de superheldenhoek.


Aan de paarse tafel kon een superheldenspel gespeeld worden waarbij ze moesten schieten met schijfjes.





In de superheldenhoek stond er ook een tafel met een dienblad met verfrissende drankjes voor na het trainen en een telefoon om andere superhelden te contacteren.



Tijdens dit thema werkten we rond de wiskundige begrippen: op, onder, naast, achter, voor, ervoor, erachter, eronder, erboven, ernaast. We verkenden deze begrippen spelenderwijs via actiefiguren maar ook door zelf als superheld op de juiste plek bij de brug te gaan staan/zitten.




In de bewegingshoek kon een reactiespel gespeeld worden waarbij spiderman met een laserlicht een monster projecteert en de kleuter met het geweer ernaar moet schieten.


De puzzelliefhebbers konden samen of alleen een puzzel van spiderman oplossen.




Omdat ook de kleinsten van onze school volop in het superheldenthema bezig waren, vertelden enkele kleuters van onze klas het kamishibaiverhaal van Zoeperman.



En daarna snel weer verder trainen in de superheldenhoek ...



Sébastien bracht een gezelschapsspel mee naar de klas van de pyjamahelden. Hij legde maar al te graag uit hoe het spel gespeeld moet worden.


Aan de bruine tafel konden de kleuters via dotting een superheldenprent 'inkleuren'.





Aan de knutseltafel maakte iedereen voor zichzelf een superheldencape met de eerste letter van zijn/haar naam. 




Aan de bruine tafel kon ook een spel gespeeld worden waarbij de kleuters pomponnetjes van tussen de touwen moesten halen met een pincet. De tijd werd gemeten met een zandloper en zo moesten er om het meest verzameld worden voor de zandloper leeggelopen was.




Ook de rangtelwoorden kwamen aan bod: eerste, tweede, derde, ... voorlaatste, laatste.



Isolde bracht een gezelschapsspel van Frozen mee naar de klas. Enkele kleuters hebben zich hier enorm mee geamuseerd.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

DIPLOMA-UITREIKING

 Onze kleuters van de 3de kleuterklas werden tijdens de laatste schooldag ook nog even in de kijker gezet. Zij hadden namelijk hun laatste d...