zondag 27 oktober 2019

KRIEBELBEESTJES

Heel wat kleuters uit de klas toonden interesse naar kleine beestjes die ze vonden op de speelplaats of soms zelfs op het raam van de klas zagen zitten. Daarom werkten we deze keer rond het thema kriebelbeestjes ... en met succes ! Het enthousiasme was groot !

Elke keer werden de kriebelbeestjes die door de kleuters van thuis werden meegebracht goed bekeken. 






Er werden ook heel wat knuffelbijen meegebracht.





Aan de paarse tafel werd een slakkenhuis geknipt en op een blad gekleefd. Daarna werd een slak er onder getekend. 



Aan de bruine tafel moesten wormen gevangen worden met een wasknijper uit het gras.



De oranje tafel werd de onderzoekstafel. Daar werden de meegebrachte kriebeldiertjes in een insectenbak gestopt voor een dag en een nacht.  Dan konden we opzoeken in een insectengids of op insectenkaarten welke diertjes we hadden gevangen. Op een apart blad werd elk diertje getekend en telden we via turven hoeveel van die diertjes we hadden. De kleuters mochten de diertjes ook zelf eruit halen en in een ander potje met vergrootglas steken om ze van dichterbij te kunnen bekijken.


Er werd door de kleuters zelfs gedacht aan een 'drinkenbakje' / 'zwembad' voor de insecten :)





Elke ochtend werden de diertjes van de dag ervoor er eerst uitgehaald en buiten gezet. Daarna gingen de nieuwe diertjes in de insectenbak die van thuis werden meegebracht. Dit bracht veel gegiechel en getier met zich mee !



In de zandtafel zaten in het zand en onder het zwarte doek met gaten kriebeldiertjes (gelamineerde kaartjes) verstopt. De kleuters deden hun ogen dicht en moesten ze vinden door te voelen. Daarna moesten ze die op de tafel bij hun juiste 'woonplek' sorteren. Zie je het diertje vaak in de lucht (kan het vliegen)? Leeft het diertje op het gras/aarde? Leeft het diertje onder de grond/in de aarde?



In de kring maakten we een wormenhotel. In een doorzichtige vaas werd aarde geschept. Rondom rond hingen we zwart papier om het donker te maken. Daarna de wormen erin en een dagje wachten. Als we dan het zwarte papier er af deden zagen we de wormen helemaal in de aarde zitten en als we goed keken konden we zelfs de gangetjes zien dat ze gemaakt hadden. Dan lieten we ook de vaas een dagje staan zonder zwart papier errond en zagen we dat alle wormen verdwenen waren. Zo leerden we er veel uit.



En we bleven maar onderzoeken ...



In de letterhoek stonden dezelfde woorden als op de woordkaarten op de wormen. Deze waren echter in stukjes geknipt. Wie kon de wormenpuzzels weer juist maken?


Aan de paarse tafel kon ook een spelletje gespeeld worden: red de vliegjes ! Door het gooien met de dobbelsteen mochten de kleuters ofwel vliegjes uit het spinnenweb halen ofwel mocht de spin een stapje vooruit. Kunnen we de vliegjes redden voor de spin in het web is?



Aan de onderzoekstafel konden wormen ook gemeten worden. Vinden ze een worm op de kaart die even lang is als de worm die ze uit de insectenbak konden halen?


Zoals nog enkele andere spelletjes blijven activiteiten vanuit één van de vorige thema's soms ook aanwezig in een hoekje. Zo maakt Isolde hier nog eens een verjaardagstaart met pincet en parels en bloemetjes.


In de letterhoek is het schrijven op de schrijfbordjes momenteel een groot succes !


De insectenbak moest dringend eens verschoond worden. Alle oude blaadjes en gras werden eruit gehaald en er werden verse uit de tuin van de school in gestopt.


Tussendoor was Kikker ook jarig ! Hij werd 5 jaar. Tijdens de voormiddag konden de kleuters samen met juf Emilie wafels bakken en in de namiddag konden we natuurlijk lekker smullen !








In de gang kon het lieveheersbeestjesspelletje gespeeld worden. Alle kaartjes werden op de grond gelegd. Op de kaartjes stond telkens een lieveheersbeestje in een bepaald kleur en met een bepaald aantal stippen. Zo gooiden de kleuters met 2 dobbelstenen: één voor het kleur en één voor het aantal stippen. Daarna moesten ze om het snelst het juiste lieveheersbeestje vinden tussen alle kaartjes. Wie het beestje vond, mocht het kaartje houden.



Ook professor Proefje had ons een opdracht gegeven tijdens de maandsluiter. Zijn ballon van zijn verjaardag viel telkens naar beneden. Hij wou graag dat die in de lucht bleef zweven. Zo gingen we op zoek naar een manier waarop we de ballon zo lang mogelijk in de lucht konden houden.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

DIPLOMA-UITREIKING

 Onze kleuters van de 3de kleuterklas werden tijdens de laatste schooldag ook nog even in de kijker gezet. Zij hadden namelijk hun laatste d...